KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA SIÓSTR NIEPOKALANEK
Niechże te dzieci mają u nas szczęśliwe dzieciństwo, żebyśmy tym sposobem podłożyły im przyszłość zasobniejszą w siłę, odporną przeciwko wszelkim trudnościom i bólom, jakie w drodze ich życia nieuniknione będą.”
/ bł. Marcelina Darowska/
I. MISJA PRZEDSZKOLA
„WYCHOWANIE TO DZIEŁO MIŁOŚCI”
/bł. Marcelina Darowska/
II. WIZJA PRZEDSZKOLA
- Przedszkole jest placówką katolicką, które przyjmuje za podstawę wychowania chrześcijański system wartości.
- Oparte jest na systemie wychowawczym bł. Marceliny Darowskiej, które opiera się na czterech zasadach:
ZASADA 1
„Bóg wszystkim, przez wszystko do Boga”
ZASADA 2
„Bóg nas stworzył Polakami”
ZASADA 3
„Wierność obowiązkom swoim”
ZASADA 4
„Nauczyć dzieci myśleć.”
- Uczenie dziecka odróżniania dobra od zła.
- Patrzenie na dziecko jako na odrębny, ważny podmiot wychowania, wymagający właściwego sobie postępowania czyli indywidualnego podejścia.
- Tworzenie klimatu rodzinnego, w którym dziecko będzie czuło się dobrze i bezpiecznie.
- Budowanie atmosfery zaufania w środowisku rodzinnym i przedszkolnym.
- Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej, umiejętności radzenia sobie w sytuacjach nowych i trudnych.
- Szanowanie godności każdego człowieka.
- Wychowywanie do wartości i piękna stworzonego świata.
- Dostrzeganie konieczności współpracy rodziców z przedszkolem w procesie wychowania.
- Budowanie poczucia tożsamości regionalnej i narodowej, rozwijanie kompetencji społecznych.
- Rozwijanie u dzieci poczucia własnej wartości, wiary we własne możliwości i szacunku dla innych.
- Wychowywanie mające na celu doprowadzanie dziecka do samowychowania.
- Przygotowanie Absolwenta, który będzie posiadał ukształtowany system wartości, odpowiedni do swojego rozwoju, a także będzie dobrze przygotowany do podjęcia nauki w szkole.
III. NAUCZYCIELE
Nasi nauczyciele posiadają:
- wysokie kwalifikacja zawodowe
- świadomość koncepcji pracy przedszkola
- umiejętność dzielenia się ze sobą doświadczeniem zawodowym
- umiejętność projektowania sytuacji edukacyjnych, które pozwalają im odkrywać i rozwijać możliwości każdego dziecka oraz wspomagać jego indywidualny rozwój, kreatywność i samodzielność
- poczucie odpowiedzialności za wychowanków
- umiejętność indywidualnego podchodzenia do dziecka
IV. PRAWA DZIECKA
Dziecko w przedszkolu ma wszelkie prawa wynikające z Konwencji o Prawach Dziecka, a w szczególności ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczego, dostarczającego różnorodnych bodźców, zgodnie:
- z zasadami pracy z małym dzieckiem,
- z potrzebami i możliwościami rozwojowymi.
- zabawy i działania w bezpiecznych warunkach
- wszechstronnego rozwoju z uwzględnieniem zainteresowań i zdolności
- możliwości i potrzeby twórczej aktywności
- codziennego pobytu na powietrzu, o ile pozwalają na to warunki atmosferyczne
- pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w sytuacji zaistnienia takiej potrzeby
- ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej
- do szacunku, życzliwego, podmiotowego traktowania i rozwoju życia duchowego
- stałej uwagi i opieki nauczyciela, opieki ze strony innych pracowników przedszkola
- zabawy, współdziałania z innymi
- wypoczynku, jeśli jest zmęczone
- poszanowania jego tożsamości, godności, akceptacji jego osoby
- nagradzania wysiłku i osiągnięć
- znajomości swoich praw i obowiązków
V. OBOWIĄZKI DZIECKA
Dziecko uczęszczające do przedszkola ma obowiązek:
- stosowania się do przyjętych umów, obowiązujących w grupie i w przedszkolu, ustalonych wspólnie z nauczycielem,
- bezwzględnego poszanowania nietykalności i godności osobistej innych dzieci,
- szanowania wszystkich pracowników przedszkola,
- słuchania poleceń wychowawców.
VI. SYSTEMY, JAKIMI KIERUJE SIĘ PRZEDSZKOLE:
1. System motywowania dzieci
- Ukazywanie dziecku jego mocnych stron, stosowanie pochwał.
- Praca indywidualna z dzieckiem w celu wyrównania braków.
- Pokazywanie, że dziecko potrafi więcej niż myśli.
- Dostrzeganie i podkreślanie u dziecka nawet najmniejszych osiągnięć.
- Powierzanie dodatkowych zadań adekwatnych do możliwości.
2. System nagradzania dzieci
- Pochwała w obecności innych dzieci.
- Pochwała w obecności rodzica.
- Pozwolenie na dodatkowe skorzystanie z atrakcyjnej zabawki.
- Uczestniczenie w przygotowaniu do zajęć.
- Nagradzanie drobnym upominkiem.
3. System konsekwencji
- Rozmowa z dzieckiem ukierunkowana na rozwiązanie problemu.
- Omówienie z rodzicami niepokojących zachowań dziecka.
- Odsunięcie od zabawy.
4. System diagnozowania osiągnięć dzieci
- Przeprowadzenie diagnozy wstępnej,
- Szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju.
- Informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej.
- Dokumentowanie wyników obserwacji, /zeszyty obserwacji/.
- Przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.
5. Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
- prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy),
- teczek prac, kart pracy i innych dokumentów,
- arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,
- materiałów reportażowych (zdjęcia, filmy itp.),
- rozmów.
VII. BAZA PRZEDSZKOLA
- dostęp do kaplicy
- strona internetowa przedszkola
- spacer wirtualny po przedszkolu
- przestrzenne sale, dobrze wyposażone w pomoce dydaktyczne, zabawki, a także łazienki
- zestaw pomocy dydaktycznych
- pianino
- dodatkowe sale przystosowane do zajęć dodatkowych
- szatnia z wydzielonymi boksami dla poszczególnych grup
- sala gimnastyczna wyposażona w drabinki i inny sprzęt do zajęć gimnastycznych
- plac zabaw
- własna kuchnia
VIII. ZAJĘCIA DODATKOWE
dla Trzylatków:
- katecheza
- gimnastyka korekcyjna
- rytmika
- zabawy z tańcem
- zajęcia umuzykalniające
dla Czterolatków /oprócz wyżej wymienionych/:
- plastyka
- język angielski
dla Pięciolatków i Sześciolatków /oprócz w/w /
- piłka nożna dla chłopców*
- balet dla dziewczynek*
Inne:
- logopedia /dla potrzebujących/*
* Z wymienionych zajęć rodzice opłacają dodatkowo: piłkę nożną, balet, logopedię. Pozostałe są prowadzone w cenie opłat za przedszkole.
Inne propozycje dla dzieci:
- wycieczki edukacyjne do ciekawych miejsc
- zajęcia z ciekawymi ludźmi na terenie przedszkola /prowadzone przez rodziców, teatrzyki, zajęcia umuzykalniające, zajęcia religijne,/
- występy przygotowywane przez dzieci z różnych okazji
- projekty przygotowywane przez poszczególne grupy
- bale jesienne i karnawałowe
- koncerty, teatrzyki
- „Zielone przedszkola”
IX. SPOSOBY INFORMOWANIA RODZICÓW O POSTĘPACH EDUKACYJNYCH DZIECI
- O postępach edukacyjnych swoich dzieci rodzice dowiadują się na w trakcie indywidualnych rozmów, podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica.
- Na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka.
- Informację o stanie rozwoju dziecka rodzice otrzymują dwa razy w roku — po przeprowadzeniu diagnozy wstępnej i końcowej.
- Przy odbiorze dziecka z przedszkola /krótka, bieżąca informacja/.
- Zapraszanie rodziców na konkursy, występy okolicznościowe.
- Wręczenie dyplomu, jeżeli miało jakieś osiągnięcia w przedszkolu i poza przedszkolem /konkursy, występy/.
X. FORMY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI
- Zebrania z rodzicami.
- Udział we wspólnych Mszach św., rekolekcjach.
- Zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci.
- Konsultacje indywidualne.
- Prowadzenie kącika dla rodziców.
- Organizacja warsztatów, wykładów, spotkań formacyjnych.
- Przygotowywanie uroczystości, występów czy inscenizacji.
- Włączenie rodziców do organizacji imprez przedszkolnych /przygotowywanie pikniku, przedstawienia dla dzieci z okazji Dnia Dziecka, zapraszanie dzieci do zakładów pracy/.
- Angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola, włączanie do prowadzenia zajęć dydaktycznych, przygotowywanie występów, strojów, obejmowanie funkcji liturgicznych w czasie Mszy św.
- Pomoc dla rodzin potrzebujących /zbiórki w czasie Wielkiego Postu, Adwentu/.
- Wystawianie różnych czasopism w szatni przedszkola.
- Umieszczanie informacji na stronie internetowej przedszkola.
XI. WSPÓŁPRACA Z INNYMI PRZEDSZKOLAMI
- Zapraszanie nauczycieli na szkolenia, warsztaty i wymianę doświadczeń.
XII. WSPÓŁPRACA Z INNYMI INSTYTUCJAMI
- Urzędem Miasta /konkursy, zapraszanie przedstawicieli władz na różne uroczystości, Piknik Rodzinny/.
- Strażą Pożarną /zajęcia/.
- Biblioteką Miejską.
- Policją /zajęcia dotyczące bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zachowanie wobec obcych psów/.
XIII. ABSOLWENT NASZEGO PRZEDSZKOLA POWINIEN
- Ufać Bogu i wiedzieć, że jest Jego ukochanym dzieckiem oraz wartościowym człowiekiem.
- Kochać swoją rodzinę.
- Pielęgnować wartości moralne takie jak: dobro, prawda, uczciwość, pracowitość, obowiązkowość.
- Mieć poczucie przynależności narodowej i regionalnej, znać i szanować swoją Ojczyznę, poznawać jej historię i tradycje.
- Dostrzegać piękno w otaczającym świecie i mieć poczucie odpowiedzialności za jego tworzenie.
- Troszczyć się o swoje zdrowie.
- Mieć dobrze rozwinięte procesy poznawcze.
- Być samodzielny na miarę swojego wieku.
- Kulturalnie zwracać się do innych, używać zwrotów grzecznościowych.
- Mieć poczucie własnej wartości, wiary we własne siły, możliwości i umiejętności.
- Umieć odróżniać dobro od zła.
- Być wrażliwy na potrzeby innych.
- Umieć przyjmować porażki.
- Starać się wchodzić w relacje i współdziałanie z innymi dziećmi.
- Być gotowy do podjęcia nauki w szkole.
ZARZĄZANIE I PRAWO
Działalność przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w następujących dokumentach: Statut przedszkola, Program wychowawczy, Rozporządzenie MEN z dnia 7.10.2009r.
WSKAZANIA
- Każdy pracownik pedagogiczny otrzymuje egzemplarz Koncepcji Pracy Przedszkola Sióstr Niepokalanek
- Zmiany będą nanoszone w obecności i przy udziale zespołu pedagogicznego.
- Koncepcja Pracy jest raz w roku modyfikowana i analizowana.
Koncepcja Pracy zatwierdzona została na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w sierpniu 2015 r.